sâmbătă, 9 iulie 2016

Secretul zborului

Ati privit vreodată păsările pe cer și v-ați gândit ca zborul pare foarte simplu? Cu secole în urma, oamenii visau sa zboare ca păsările. Unii au mers chiar mai departe și au fluturat în zadar din aripi construite din pene. Dar corpul omenesc este greu și nu are mușchii necesari pentru a zbura. Pionierii aviației au înțeles repede ca, înainte sa devina asemeni păsărilor era necesar sa înțeleagă cum zboară acestea.

Păsările zboară mai sus, mai departe și mai repede decât orice alte animale zburătoare. Multe specii pot traversa oceane și continente întregi în timpul migrațiilor. Lungimea și lățimea aripilor influențează viteza și distanta de zbor a unei păsări.
Unele animale care locuiesc în pădure pot sari fără probleme printre crengile copacilor. Sapanul planează cu ajutorul unei membrane pieloase cu blana. Poate zbura 100 m când nu este vânt si chiar mai mult dacă este ajutat de vânt.
Insa aceasta este o forma primara de zbor, deoarece sapanul nu poate zbura mult, iar controlul asupra zborului este limitat. 

Adevăratul zbor, atât la animale, cât și la avioane, depinde de păstrarea unei circulații constante a aerului peste suprafața aripilor. (vezi "secretul portantei")


 Animalele realizează acest lucru prin doua metode: fie exploatează vântul prin zborul planat, fie se bazează pe puterea mușchilor, prin bătaia aripilor, pentru a menține circulația aerului.


ZMEUL SI PLANORUL

Zmeul este strămoșul aeroplanului. Cu mai bine de doua mii de milenii în urma, chinezii înălțau zmeie, iar de-a lungul timpului acestea au fost folosite sa ridice oamenii la înălțime pentru a cerceta câmpurile de lupta, a aduna informații meteorologice si a transporta provizii. 

Premergătorii zborului, cum ar fi și Otto Lilienthal, au folosit modele de zmeie pentru a dezvolta aripile planoarelor. El credea ca aviatorii trebuie mai întâi sa învețe sa planeze pentru a putea înțelege cu adevarat mișcarea în aer.
Otto Lilienthal
Un zbor tipic cu planorul începe de pe o creasta înalta, unde bate vântul. Pilotul, legat cu curele de planor, aleargă în direcția vântului și este ridicat de vela (aripa). Pilotul tine bara de control și își mișcă corpul pentru a direcționa planorul.


BALONUL CU AER CALD

Oamenii au realizat multe aparate zburătoare, în încercarea de a vedea lumea de sus. 
Francezii au construit prima data un balon din hârtie și pânză, ridicat de aerul cald produs de foc. Următorul lor balon a avut chiar și pasageri: o oaie, o rata și un cocos.
In 1783, în fata unei mulțimi uimite, la Paris, un balon Montgolfier a ridicat doi nobili francezi in "ceruri", fiind primul aparat de zbor reușit.

Progresul aviației 

a fost marcat de realizările multor pionieri hotărați sa cucerească cerul. 60 de ani mai târziu, a fost realizat primul aparat de zbor mai greu decât aerul. Frații Wright construiau si vindeau zmeie colegilor la școala. In tinerețe, și-au deschis o afacere cu biciclete și foloseau profitul ca sa construiască aparate de zbor. Ani de zile au experimentat și au analizat teoriile zborului. In 1902 construiseră deja un planor care putea transporta o persoana. Apoi, au conceput si construit un motor pe benzina mic, de 12 cai putere, si l-au conectat cu lanțuri de bicicleta la o pereche de elice. Astfel și-au transformat planorul intr-un avion cu motor denumit The Flyer - Zburătorul. 

Pe măsura ce aparatele de zbor se transformau din mașini plăpânde, în avioane care puteau acoperi distante imense, piloții visau sa cucerească suprafețe tot mai mari de pământ și de apa. 
  Anii 1920-1930 au fost anii palpitanți în aviație. S-au înregistrat multe zboruri - record peste Atlanticul de Nord și de Sud și nu numai...

Piloții erau inventivi în privința modului în care își utilizau noile mașini zburatoare. 
In 1911, in India a aparut serviciul aerian prin posta.
In timpul Primului Război Mondial, o companie franceza a construit un biplan uriaș care transporta un spital mobil. Acesta ateriza pe câmpurile de lupta, transportând doctori și asistente care efectuau operații de urgenta. 
In 1924, în S.U.A. a început stropirea culturilor agricole din avioane.
Acum, avioanele sunt folosite si pentru combaterea incendiilor, adunarea cirezilor de vite, paza zonelor de coasta, pentru transportul diferitelor mărfuri.

Războaiele au accelerat dezvoltarea aeronavelor. Au apărut avioane supersonice, 

avioane de lupta, nedetectabile

Spațiul este un teritoriu necunoscut, dar plin de provocări. Pionierii aerului au reușit sa străbată aerul construind și Navete spatiale
Va puteti imagina avioanele viitorului?
Cat de repede vor putea calatori avioanele de maine?
Care va fi zborul cu adevarat uimitor al viitorului?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu