Foto: tripadvisor.com |
Apoi, în jurul anului 1600, în Anglia, apar sinele din fier, a căror formă este mult mai apropiată de cea pe care o cunoaştem astăzi cu toţii.
Dupa ce James Watt inventează primul motor cu aburi, Matthew Murray a dat lumii prima locomotivă cu aburi, care functiona pe sinele de lemn.
Inventatorul englez George Stephenson este cel care a dezvoltat locomotiva cu aburi "Rocket", destinată numai căilor ferate și nu altor tipuri de drumuri. În foarte scurt timp, maşinile de acest tip au ajuns pe continentul american, unde au fost folosite, într-o primă fază, pentru a ajuta la "civilizarea" aşa-numitului "Vest Sălbatic".
O etapă foarte importantă în istoria trenurilor a fost cea a folosirii locomotivelor cu motoare Diesel. Acestea au fost utilizate pe scară largă după cel de-Al Doilea Război Mondial. Aceasta a dus la dispariția firelor electrice, locomotiva având în interior propriul generator.Inventatorul englez George Stephenson este cel care a dezvoltat locomotiva cu aburi "Rocket", destinată numai căilor ferate și nu altor tipuri de drumuri. În foarte scurt timp, maşinile de acest tip au ajuns pe continentul american, unde au fost folosite, într-o primă fază, pentru a ajuta la "civilizarea" aşa-numitului "Vest Sălbatic".
Nevoia omului de a călători cât mai departe a dus la apariția unor trasee foarte lungi și aproape imposibil de construit. Astfel, trenul Orient Express, care inițial a avut ruta Paris – Istanbul, (trecând și prin România) precum și Transsiberianul (7.500 km), care traversează nordul înghețat al Rusiei, sunt printre cele mai mari realizări ale vremii.
În 1836, în Rusia și în Statele Unite se construiesc primele vagoane de dormit pentru trenurile care parcurgeau distanțe mari. Pe atunci, paturile nu erau suspendate, ci fixate de podea.
Vagoanele din oțel apar în 1859, urmând și înlocuirea șinelor de fier cu cele din oțel, în 1863.
Tunelurile prin munți sunt o invenție a americanilor, care a dus treptat la dispariția diligențelor (trăsurile trase de mai mulți cai, care traversau Vestul Sălbatic)
Trenul Shinkansen (numit și „trenul glonț”) devine în 1964 cel mai rapid tren din lume.
În 1981, francezii construiesc TGV-ul (train à grande vitesse – tren de mare viteză) care deține și astăzi recordul: 574,8 kilometri pe oră, stabilit în 2007
În țara noastră, istoria trenului începe în 1854, o dată cu darea în folosință a primei căi ferate, între localitățile Oravița și Baziaș. Au urmat rutele Cernavodă – Constanța (1860) și București – Giurgiu (1869).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu